Πέμπτη, 29 Μαΐου 2014

SPECIAL THANKS NOTE

Αυτό το blog δε θα υπήρχε χωρίς την παρότρυνση και το αρχικό στήσιμο από τον κ. Γιώργο Γαμβρινό, διευθυντή του 1ου Δ. Σ. Χολαργού, ο οποίος με βοήθησε επί της ουσίας πολλές φορές μέσα στη χρονιά και αποκόμισα πάρα πολλά. Πρόκειται για την περίπτωση εκείνη διευθυντή που καταφεύγεις όταν αντιμετωπίζεις ένα πρόβλημα, έχεις μια απορία, χρειάζεσαι κάτι και γνωρίζεις εκ των προτέρων πως, ό,τι και να είναι αυτό, θα σου δώσει τη λύση.Του χρωστώ ένα πολύ μεγάλο ευχαριστώ για όλα όσα έκανε για μένα και για όλα όσα μου έμαθε χωρίς καν να ανήκω στο σχολείο του. Με έκανε να νοιώθω οτι έχω δύο διευθυντές φέτος.

Θέλω επίσης να ευχαριστήσω την κ. Μαρία Μάσσου, την διευθύντριά μου στο 6ο Χολαργού, διότι υπήρξε εξ αρχής μόνο αρωγός σε ό,τι κι αν πρότεινα, σε ό,τι και αν ζήτησα. Από την πρώτη μας κιόλας επαφή με αγκάλιασε και μου εξασφάλισε τις ιδανικές συνθήκες πραγματικά για να δουλέψει κανείς. Αυτό τα συνοψίζει όλα.'Ολοι οι εκπαιδευτικοί εύχονται τέτοιους διευθυντές να συναντούν στην πορεία τους.

Χρωστάω ένα μεγάλο ευχαριστώ στην εκπαιδευτικό των Εικαστικών κ.Ελπίδα Δημόγιαννη, χωρίς τη συμβολή της οποίας κανένα από τα φετινά projects δε θα μπορούσε να υλοποιηθεί. Πρόκειται για την καλύτερη συνεργασία που είχα ποτέ και ανυπομονώ και εύχομαι να ξαναδουλέψουμε μαζί, γιατί εκτός από αξιολάτρευτη, είναι τρομερή επαγγελματίας. Ότι και να της ζητήσεις το διεκπεραιώνει με απίστευτη άνεση και πάντα το αποτέλεσμα υπερβαίνει τις προσδοκίες σου, όσο υψηλές και αν έχεις μέσα σου θέσει γνωρίζοντας το ταλέντο της. Δουλεύει σε τόσο υψηλό επίπεδο, που σπάνια συναντά κανείς τέτοιους επαγγελματίες στο δημόσιο σχολείο.

Στο σημείο αυτό, θα ήθελα να αναφέρω και την κ. Αθηνά Κουλοπούλου, τη διευθύντρια του 1ου Δ. Σ. Παπάγου. Χάρη σε εκείνη εξέλιξα πολλά πράγματα και συστηματικοποίησα τη δουλειά μου. Δεν έχω καμία σχέση σαν εκπαιδευτικός πριν τη θητεία μου στο 1ο Παπάγου τη χρονιά 2012- 2013 και μετά. Είναι ο άνθρωπος που με σημάδεψε στην επαγγελματική μου πορεία. Ένας καταπληκτικός άνθρωπος, υποδειγματική διευθύντρια που θα έχω πάντα πολύ ψηλά και της οφείλω τον τρόπο που δουλεύω σήμερα.

Τέλος, θέλω να αφιερώσω σε όλους τους μαθητές μου αυτό το blog γιατί στην ουσία o δικός τους κόπος, δημιουργικότητα, μεράκι είναι αυτά που παρουσιάζονται εδώ. Αν δεν ήταν για τους συγκεκριμένους μαθητές αυτά τα projects δεν θα υπήρχαν..Εκείνοι τους έδωσαν τη μορφή που έχουν, εκείνοι ζωντάνεψαν, εξέλιξαν την αρχική ιδέα και είμαι πολύ περήφανη γι' αυτούς!

Δευτέρα, 5 Μαΐου 2014

Famous historical figures: Introduction

Οι βιογραφίες αποτελούν τον σύνδεσμό μας με το παρελθόν∙ δίνουν ξανά σάρκα και οστά στο ιστορικό παρελθόν, καθώς οι αναγνώστες μπορούν να το γευτούν, να το νιώσουν και να το δουν μέσα από τη ζωή κάποιου που το έζησε. Συνεπώς η διάσημη φιγούρα της ιστορίας που μελετάμε καθίσταται ο ξεναγός μας για μια άλλη εποχή. Επιπρόσθετα, η βιογραφία ενός ατόμου που πέτυχε τους στόχους του μέσα από σκληρή δουλειά, αποφασιστικότητα και φιλοδοξία μπορεί να αποτελέσει πηγή έμπνευσης και να λειτουργήσει σαν πρότυπο στους μαθητές.  

Κυριακή, 4 Μαΐου 2014

Famous historical figures: Ruby Bridges

Ruby Bridges (8 Σεπτεμβρίου 1954)
Οι μαθητές μαθαίνουν για την πρώτη Αφροαμερικανή που παρακολούθησε μαθήματα σε δημοτικό σχολείο αποκλειστικά για λευκούς, συμβάλλοντας στην ενοποίηση των σχολείων.
Το 1960, όταν το ομοσπονδιακό δικαστήριο αποφάσισε την ενοποίηση των σχολείων, η Ruby Bridges είναι το πρώτο έγχρωμο παιδί που γράφτηκε σε σχολείο της Νέας Ορλεάνης μέχρι πρότινος αποκλειστικά για λευκούς. Οι γονείς των λευκών παιδιών σταμάτησαν να τα στέλνουν σχολείο και κάθε μέρα σχημάτιζαν ένα βίαιο όχλο έξω από αυτό. Δεδομένου ότι η αστυνομία της πολιτείας αρνήθηκε να την προστατεύσει, ο πρόεδρος της Αμερικής Eisenhower ανέθεσε σε ομοσπονδιακούς αστυνομικούς να την συνοδεύουν καθημερινά στο σχολείο και να είναι υπεύθυνοι για την ασφάλειά της όσο βρισκόταν εκεί. Με το αξιοθαύμαστο κουράγιο που επέδειξε, κέρδισε μια θέση στην ιστορία και κατέδειξε σε ολόκληρο τον κόσμο το φοβερό σθένος που μπορεί να έχει ένα μικρό παιδί.
 

Famous historical figures: Harriet Tubman

Harriet Tubman (1822- 10 Μαρτίου 1913)
Οι μαθητές μαθαίνουν για μια πρώην σκλάβα που βοήθησε εκατοντάδες Αφρο-αμερικανούς να αποκτήσουν την ελευθερία τους.

Γεννημένη σκλάβα η Harriet Tubman διέφυγε στην Pennsylvania- μια ελεύθερη πολιτεία που η δουλεία ήταν απαγορευμένη- το 1849. Στη συνέχεια βοήθησε την οικογένειά της και άλλους σκλάβους να διαφύγουν προς την ελευθερία. Δουλεύοντας στον Υπόγειο Σιδηρόδρομο (Underground Railroad), που δεν ήταν αληθινός σιδηρόδρομος, αλλά ένα μυστικό δίκτυο από ανθρώπους και ασφαλή μέρη, επέστρεψε με κίνδυνο τη ζωή της πάνω απά 19 φορές στο Νότο και έσωσε πάνω από 300 δούλους οδηγώντας τους στις ελεύθερες πολιτείες του Βορρά. Μάλιστα την αποκαλούσαν και Μωυσή καθώς οδήγησε εκατοντάδες Αφρο-Αμερικανούς στη Γη της Επαγγελίας. Τέλος, δούλεψε ως μαγείρισσα, νοσοκόμα και κατάσκοπος κατά τη διάρκεια του Εμφυλίου Πολέμου.


Famous historical figures: Rosa Parks

Rosa Parks (4 Φεβρουαρίου 1913- 24 Οκτωβρίου 2005)
Οι μαθητές μαθαίνουν για μια γενναία γυναίκα που πάλεψε κατά των φυλετικών διακρίσεων. 

 Στις
1 Δεκεμβρίου 1955, στο Μοντγκόμερυ της Αλαμπάμα, η Rosa Parks, μια Αφροαμερικανή μοδίστρα, συνελήφθη επειδή αρνήθηκε να παραχωρήσει τη θέση της στο λεωφορείο σ΄ένα λευκό επιβάτη, όπως πρόσταζαν οι νόμοι φυλετικού διαχωρισμού (segregation). Αυτοί επέβαλλαν στους έγχρωμους πολίτες να κάθονται στο πίσω μέρος του λεωφορείου και να παραχωρούν τη θέση τους στους λευκούς. Η πράξη αυτή γέννησε ένα κίνημα κατά των φυλετικών διακρίσεων, που άμεσα εκφράστηκε με μποϊκοτάζ των λεωφορείων από τους έγχρωμους επί 381 ημέρες. Ως αποτέλεσμα, ο νόμος αυτός κηρύχθηκε αντισυνταγματικός από το Ανώτατο Δικαστήριο των ΗΠΑ, τον Νοέμβριο του 1956. Η Rosa Parks, η «Μητέρα του σύγχρονου κινήματος πολιτικών δικαιωμάτων», τιμήθηκε με το Προεδρικό Μετάλλιο της Ελευθερίας και με το Χρυσό Μετάλλιο του Κογκρέσου για τον αγώνα της κατά του ρατσισμού.

Famous historical figures: Abraham Lincoln

Abraham Lincoln (12 Φεβρουαρίου 1809 – 15 Απριλίου 1865)
Οι μαθητές μαθαίνουν για τον δημοφιλή 16ο Πρόεδρο της Αμερικής.

Ο Abraham Lincoln υπήρξε Πρόεδρος της Αμερικής κατά τη διάρκεια του Εμφυλίου Πολέμου, συμβάλλοντας στην διατήρηση της Ένωσης και στην κατάργηση της δουλείας. Θεωρείται τόσο από τους μελετητές όσο και από τους απλούς Αμερικανούς πολίτες ως ένας από τους σπουδαιότερους προέδρους των Ηνωμένων Πολιτειών.
 

Famous historical figures: Amelia Earhart

Amelia Earhart (24 Ιουλίου 1897 – εξαφανίστηκε στις 2 Ιουλίου 1937 και κηρύχθηκε θανούσα στις 5 Ιανουαρίου 1939)
Οι μαθητές μαθαίνουν για μια γυναίκα πιλότο που κατέρριψε πολλά ρεκόρ και ενέπνευσε ολόκληρο τον κόσμο.

Η Amelia Earhart ξεκίνησε μαθήματα πτήσης στην ηλικία των 21 ετών. Κατα τη διάρκεια της καριέρας της κατέρριψε επτά ρεκόρ που κατείχαν γυναίκες πιλότοι όσον αφορά στην ταχύτητα και τη διάρκεια της πτήσης, ήταν η πρώτη γυναίκα που πέταξε μόνη της πάνω από τον Ατλαντικό και ο πρώτος άνθρωπος που πέταξε πάνω από τον Ατλαντικό και τον Ειρηνικό. Έγραψε βιβλία και άρθρα σε περιοδικά για τις εμπειρίες της στους αιθέρες και υπήρξε υπέρμαχος των δικαιωμάτων των γυναικών.


Σάββατο, 3 Μαΐου 2014

The jigsaw puzzle mystery book project

 
Με αφορμή την επαφή των μαθητών της Ε με τις ιστορίες μυστηρίου στο κεφάλαιο 7 του σχολικού βιβλίου σχεδιάστηκε το ακόλουθο project που σαν στόχο είχε την περαιτέρω διερεύνηση, εμβάθυνση, εξοικείωση με το είδος αυτό.    

Παρασκευή, 2 Μαΐου 2014

fairytales and nursery rhymes: Introduction

         Στα πλαίσια αυτού του προγράμματος οι μαθητές έρχονται σε επαφή με nursery rhymes (παραδοσιακά αγγλικά τραγούδια ή ποιήματα) καθώς και με παραμύθια.   
               
        Τα nursery rhymes θεωρούνται ζωτικής σημασίας στην εκμάθηση της γλώσσας για πολλούς λόγους. Πρώτον, είναι σύντομα, επαναλαμβανόμενα και εύκολα στην αποστήθιση με αποτέλεσμα να βοηθούν τα παιδιά να εξοικειώνονται με βασικές δομές της Αγγλικής γλώσσας. Επιπλέον, δεδομένου ότι βασίζονται στην ομοιοκαταληξία συντελούν στο να αποκτήσουν τα παιδιά φωνολογική επίγνωση. Τέλος, είναι διασκεδαστικά! 

        Τα παραμύθια έχουν εξίσου ύψιστη παιδαγωγική αξία καθώς βοηθούν τα παιδιά στην επίλυση προβλημάτων και στην όξυνση της κριτικής τους σκέψης, μέσα από την ταύτισή τους με τους χαρακτήρες της ιστορίας. Τα παιδιά ταυτίζονται με τα όνειρα, τις αγωνίες, τα προβλήματα των ηρώων και αναρωτιούνται τι θα έκαναν στη θέση τους. Επιπρόσθετα, συμβάλλουν στην συναισθηματική ενδυνάμωση των παιδιών με την έκθεσή τους σε πραγματικά προβλήματα της ζωής μέσα από ένα φανταστικό σενάριο που ο ήρωας πάντα θριαμβεύει. Τέλος, καλλιεργείται η φαντασία τους και εξοικειώνονται με βασικές δομές της ιστορίας- σκηνικό, χαρακτήρες, κλιμάκωση, λύση κτλ. Ειδικότερα, όσον αφορά τη χρήση των παραμυθιών στη διδασκαλία της ξένης γλώσσας, διασφαλίζεται η ενεργή συμμετοχή των μαθητών καθώς τα παιδιά έχουν ένα εγγενές ενδιαφέρον για τα παραμύθια και νοιώθουν περισσότερη ασφάλεια και αυτοπεποίθηση δεδομένου οτι τους είναι ήδη γνωστά. Στο εκπαιδευτικό αυτό περιβάλλον, μπορούν να καλλιεργήσουν προφορικές, ακουστικές, αντιληπτικές ικανότητες, να αναπτύξουν το λεξιλόγιο τους και να εξοικειωθούν με δομές της γλώσσας.


 

Fairytales and nursery rhymes: Little Miss Muffet

Little Miss Muffet
Θεωρείται ένα από τα πιο γνωστά nursery rhymes και απαντάται σε έντυπη μορφή για πρώτη φορά το 1805.




fairytales and nursery rhymes: Twinkle Twinkle Little Star

Twinkle twinkle little star
Πρόκειται για ένα δημοφιλές Αγγλικό νανούρισμα. Οι στίχοι προέρχονται από ένα Αγγλικό ποίημα των αρχών του 19ου αιώνα με τίτλο The star από την Jane Taylor. To ποιήμα δημοσιεύτηκε για πρώτη φορά το 1806 στη συλλογή Rhymes for the Nursery από την ίδια και την αδερφή της Ann.




Fairytales and nursery rhymes: Hey diddle diddle

Hey diddle diddle
Χρονολογείται τουλάχιστον τον 16ο αιώνα, καθώς γίνονται αναφορές σε αυτό σε θεατρικά έργα και ποιήματα του εν λόγω αιώνα. Η αρχαιότερη καταγεγραμμένη εκδοχή του απαντάται στη συλλογή Mother Goose's Melody που τυπώθηκε στο Λονδίνο γύρω στο 1765.

 


Fairytales and nursery rhymes: Hickory Dickory Dock

Hickory Dickory Dock
Η πρώτη καταγεγραμμένη εκδοχή τους δημοφιλούς αυτού nursery rhyme εντοπίζεται το 1774 στο βιβλίο Tommy Thumb's Pretty Song Book.




Fairytales and nursery rhymes: Mary had a little lamb

Mary had a little lamb
Το εν λόγω nursery rhyme προέρχεται από την Αμερική. Δημοσιεύτηκε για πρώτη φορά στις 24 Μαΐου 1830 ως πρωτότυπο ποίημα από την Sarah Josepha Hale και είναι εμπνευσμένο από ένα πραγματικό γεγονός. Ένα νεαρό κοριτσάκι, η Mary Sawyer, είχε ένα πρόβατο ως κατοικίδιο και κατόπιν προτροπής του αδερφού της το έφερε μια μέρα μαζί της στο σχολείο. Όπως είναι φυσικό ακολούθησε αναστάτωση. Αξίζει να σημειωθεί οτι το παραδοσιακό αυτό τραγούδι είναι το πρώτο πράγμα που κατεγράφη ποτέ ηχητικά, καθώς αυτό απήγγειλε πρώτα ο Thomas Edison προκειμένου να τεστάρει τον φωνογράφο που μόλις είχε επινοήσει το 1877.

 




Famous fairytales and nursery rhymes: Little Red Riding Hood

Το διάσημο αυτό παραμύθι απαντάται σε διάφορες εκδοχές που προέρχονται από διάφορες χώρες της Ευρώπης. Το αφηγούνταν Γάλλοι χωρικοί ήδη από τον 10ο αιώνα. Η πρώτη καταγραφή του, απ' όσο γνωρίζουμε, έγινε το 1697 από τον Charles Perrault ο οποίος το συμπεριέλαβε στη συλλογή του Tales and Stories of the Past with Morals: Tales of Mother Goose.

Fairytales and nursery rhymes: Snow White and the seven dwarfs


Η Χιονάτη είναι ένα Γερμανικό παραμύθι, από τα πιο γνωστά παγκοσμίως. Οι αδερφοί Γκριμ το εξέδωσαν το 1812 στην πρώτη έκδοση της συλλογής τους Grimms' Fairy Tales.

Fairytales and nursery rhymes: Humpty Dumpty

Humpty Dumpty
Το εν λόγω nursery rhyme, με το ανθρωπόμορφο αυγό που αποτελεί έναν από τους πιο γνωστούς χαρακτήρες των αγγλικών αυτών παραδοσιακών τραγουδιών, καταγράφεται για πρώτη φορά στην Αγγλία στο τέλος του 18ου αιώνα.




Fairytales and nursery rhymes: Hansel and Gretel

Το παραμύθι "Χάνσελ και Γρέτελ" έχει Γερμανική προέλευση και εκδόθηκε από τους αδερφούς Γκριμ το 1812. Πιθανολογείται οτι προέρχεται από τη μεσαιωνική περίοδο του Μεγάλου Λιμού (1315–1321) που εξώθησε ορισμένους στην ακραία πράξη να εγκαταλείψουν μικρά παιδιά για να φροντίσουν τον εαυτό τους ή την υπόλοιπη οικογένειά τους.